Feedback i erhvervsuddannelserne
Denne bog henvender sig til lærere, ledere og andet pædagogisk personale på erhvervsskolerne med det formål at tage feedbackbegrebet op til behandling – hvad er det, hvad dækker det over, og hvad er det nye i forhold til den aktuelle praksis på skolerne? Bogen gør begrebet håndterligt og bringer det i spil i forhold til undervisningspraksis på erhvervsskolerne. Bogen bygger blandt andet på den anerkendte newzealandske uddannelsesforsker John Hatties forskning og grundlæggende feedbackbegreber. Centrale temaer, som bogen tager op, er: Hatties feedbackniveauer i en erhvervspædagogisk kontekst, motivation, læringsforudsætninger og anerkendelse, feedbackkommunikation og elev-elev-feedback.
Serien Erhvervspædagogik henvender sig til pædagogisk interesserede med tilknytning til erhvervsrettede uddannelser: lærere, ledere, studerende og undervisere på for eksempel den erhvervspædagogiske diplomuddannelse. Serien udgår fra praksis og vender tilbage hertil. Udgivelserne holder fokus på relevante temaer fra dagligdagen og inddrager ny forskning på området. Gennemgående kendetegn vil være praksisnærhed, synlig læring, pædagogisk ledelse, feedback og evidens. Udgivelserne vil på hver deres måde bidrage til udvikling af den enkeltes kompetencer – som underviser, studerende eller leder.
Forfattere: Karsten Holm Sørensen, Bente Lausch, Karin Hartje Jacobsen
Elever i erhvervsuddannelserne
Hvem er de, eleverne i erhvervsuddannelserne?
Det kan der naturligvis ikke gives et entydigt svar på, men ud fra dansk forskning på området tegnes der i denne bog et nuanceret billede af eleverne.
Bogen fokuserer bl.a. på elevernes forudsætninger, deres motivation og identitetsdannelse, på kreative processer og kulturelle forhold. Desuden er der en beskrivelse af de unge som den første digitalt indfødte generation samt et overblik over, hvad der bliver af dem efter endt uddannelse. Endelig er der en beskrivelse af erhvervsuddannelsernes samlede bidrag til den nationale økonomi.
Antologien er redigeret af Torben Størner og Karsten Holm Sørensen og udgivet på Munksgaard
I lag med erhvervspædagogikken
Denne antologi afdækker det særlige terræn inden for pædagogikken, som erhvervspædagogikken opdyrker.
I første del vendes og diskuteres nogle centrale begreber: Hvilken betydning har områder som håndværk og teknologi, faglighed, almenpædagogik, videnskab, erhvervsuddannelse og læreruddannelse?
I anden del undersøges erfaringer med at arbejde med læreprocesser, vekseluddannelse, kompetencemål, elever, etik og dannelse, evaluering, konsulentarbejde, sanser og sprog.
Antologien er redigeret af Torben Størner og Jens Ager Hansen og udgivet på Erhvervsskolernes Forlag.
Klasseledelse i erhvervsuddannelserne
Bogens artikler handler om forskellige aspekter af klasseledelse i teorilokaler og på værksteder på erhvervsskolerne. De sætter fokus på emnerne:
- Klasseledelse som undervisning
- Værkstedet
- Fællesskaber
- Eleverne
- Relationskompetence
- Autoritet, magt og etik
Artiklen om klasseledelse og værkstedet er skrevet af Torben Størner og Karsten Holm Sørensen.
Antologien er redigeret af Jens Ager Hansen og Bente Lausch og udgivet på Erhvervsskolernes Forlag.
Erhvervspædagogik
Denne antologi handler om erhvervsuddannelserne og erhvervspædagogikken. Centrale aktører giver fra hver deres ståsted et billede af, hvordan mål, temaer og vilkår ser ud i dette hjørne af den danske uddannelsesverden.
Undervisningen i erhvervsuddannelserne bygger på en særlig pædagogik, nemlig erhvervspædagogikken. Når læreren i erhvervsuddannelserne skal formidle viden, færdigheder og holdninger til eleverne, foregår det i et særligt univers. Læreren må bygge sin didaktik på et fundament, der involverer mange komponenter:
- En kompleks viden om branchens traditioner, teknologiske udvikling og struktur
- Lærerens egne branchefaglige færdigheder
- Elevernes forudsætninger
- Udvalgte elementer af naturfag, dansk og andre almene kundskaber
- Viden om samfund og kultur – og med lovgivningens mål for uddannelsen som bygherre
Bogen henvender sig først og fremmest til nye lærere på erhvervsuddannelserne, men alle med interesse for erhvervsuddannelserne og pædagogik, kan få glæde af bogen.
Antologien er redigeret af Torben Størner og Jens Ager Hansen og udgivet på Erhvervsskolernes Forlag