Professionelle læringsfællesskaber
Boganmeldelse
Thomas R.S. Albrechtsen:
Professionelle læringsfællesskaber-teamsamarbejde og undervisningsudvikling.
Dafolo 2013.
Denne bog er interessant, fordi den indskriver sig i den helt aktuelle dagsorden om arbejdet med OK13 på erhvervsskolerne, om ungdomsuddannelsesinstitutioner og folkeskolen. Som titlen indikerer handler bogen om lærernes samarbejde omkring udvikling og gennemførelse af undervisningen med fokus på udviklings- og samarbejdsperspektivet. Dermed rammer den ind i en af de centrale udfordringer i udfoldelse og operationalisering af OK13 på skolerne. En udfordring der kort kan beskrives, som udvikling og implementering af en ny måde at organisere lærernes arbejdstid, arbejdsopgaver, lærersamarbejdet på med det formål at kvalitetsudvikle uddannelserne og undervisningen. Og det på en sådan måde, at de i højere grad fremmer elevernes læring og højner den faglige kvalitet i uddannelserne.
Bogen har kapiteloverskrifterne:
- Hvad er et professionelt læringfællesskab?
- Læreren som undervisningsekspert
- Professionel læring gennem praksisundersøgelser
- Undervisnings udvikling
- Samarbejde og de privatisering af undervisningspraksis
- Ledelse af og i professionelle læringfællesskaber
Overskrifterne er identiske med de områder, der må italesættes i ledernes og lærernes arbejde med at udfolde OK 13, hvis det ikke skal ende i en traditionel arbejdsgiver-lønarbejderkamp. Giver bogen så nogle bidrag til dette arbejde? Tja..
Bogen behandler de meget relevante emner med udgangspunkt i en række teoretiske afsæt. En stor del af disse teoretiske tilgange er velvalgte og virker meget inspirerende.
Nogle afsnit fungerer bedre end andre. Et eksempel på et af de rigtig gode er afsnit 2: Hvad er et professionelt læringfællesskab? Her giver forfatteren bud på, hvordan der kan arbejdes med opbygningen af et professionelt læringsfællesskab, han opstiller 5 søjler:
5 søjler
- Fælles værdier og vision
- Fokus på elevers læring
- Reflekterende dialoger
- De privatisering af praksis
- Samarbejde
Herefter udfolder bogen 4 centrale processer under overskrifterne:
- En optimering af ressourcer og strukturer til at fremme professionelle læringsfælles-skaber
- Fremme den professionelle læring
- Evaluering og opretholdelse af det professionelle læringsfællesskab
- Ledelse der fremmer det professionelle læringsfællesskab
Her er bogen konstruktiv og kan inspirere til udvikling af praksis på skolerne. Når jeg tidligere svarede ”tja” til om bogen kan inspirere, er det fordi den har nogle problemer såvel i indholdsvalg som i sin formidlingsform.
Indholdsmæssigt skal bogen roses for en god forbindelse mellem udviklingen af lærerfællesskaber og udvikling af bedre undervisning og læring for eleverne. Den forfalder ikke til ren organisationssnak, men forholder sig til indholdet. Det indholdsmæssige problem kan rummes i spørgsmålet: handler det om at gennemgå så meget teori og så mange forskellige teoretikere som muligt? Ikke mindst når en del af teorien kommer til at fremstå som ren reproduktion, eksempelvis bringes side 113-116 en meget lang liste over træk ved udviklingen af det effektive team af den amerikanske psykolog Susan A. Wheelan. Her ville det være mere interessant med forfatterens bud på, hvordan lærerne og lederne kan arbejde med forcering af udvikling – hvordan man kan bevæge sig gennem faserne.
Her er bogens problem i såvel indhold som formidling. Måske det bunder i manglende klarhed om, hvem bogen henvender sig til. For mange teorier fremstår uformidlede, ikke oversat til praksis. Det handler måske også om, at forfatteren og forlaget ikke har gjort helt klart, hvem man skriver til. Henvender den sig til praktikere som lærere og ledere eller er det forskere og undervisere på universiteter og professionshøjskoler?
Men alt i alt en udmærket og inspirerende bog, som afkræver læseren en vis tålmodighed i læsning og oversættelse til egen praksis.
Skrevet af Karsten Holm Sørensen
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!